Rekisteröitymisohje eAsiointiin

Työttömyyskassan eAsiointiin kirjaudutaan omalla käyttäjätunnuksella ja määrittelemälläsi salasanalla. Mikäli unohdat salasanasi, voit tilata uuden salasanan eAsioinnin kohdasta ”Oletko unohtanut salasanasi?”. Tämän jälkeen sinulle tulee sähköpostiviestillä salasanan nollauslinkki. Tarkista myös sähköpostisi roskapostikansiot.

On tärkeää, että

  • sähköpostiosoittesi on kassan jäsentiedoissa täsmälleen oikein, myös loppuosa (.fi vai .com?)
  • kotitietokoneesi kellonajan asetukset ovat oikein

Ongelmatielanteissa kannattaa kokeilla myös kirjautumista toisella nettiselaimella (esim. Chrome, Firexox) sekä tyhjentää selaimen välimuisti ja evästeet.

 

Jos kassa on nollannut käyttäjätunnuksesi tai rekisteröidyt eAsioinnin käyttäjäksi ensimmäistä kertaa, toimi seuraavien ohjeiden mukaisesti:

1) Avaa kassan eAsioinnin etusivu. Huom! Älä paina sinistä kirjaudu-nappia, vaan valitse sen alapuolelta Rekisteröidy käyttäjäksi.

2) Kirjoita esiin tulevalle sivulle henkilötunnus ja postinumerosi. Kirjoita henkilötunnus kokonaisuudessaan virallisessa muodossa viivan kanssa (tai ison A-kirjaimen kanssa, jos olet syntynyt 2000-luvulla).

3) Seuraavaksi  aukeaa ikkuna, jossa kysytään salasanaa. Keksi itsellesi salasana, jossa on 8 merkkiä sisältäen 2 ISOA ja 2 pientä kirjainta sekä 2 numeroa, loput 2 voit valita vapaasti. Käyttäjätunnuksesi on jäsennumerosi ilman etuliitettä (002). Varmistathan, että sähköpostikentässä on täsmälleen oikea ja ajanmukainen oma sähköpostiosoitteesi. Paina ”Rekisteröidy”.

4) Ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen pitäisi tulla viesti, jossa on linkki (sininen). Tätä linkkiä klikkaamalla vahvistat käyttäjätunnuksesi rekisteröimisen.

Tarkista, ettei sähköpostilaatikkosi ole täynnä, jotta viesti tulee perille.

Jos sähköpostiin ei tule vahvistusviestiä, tarkista vielä sähköpostisi roskapostikansio (Hotmail-sähköposteissa Junk Mail -kansio). Jos rekisteröinnin vahvistusviesti löytyy roskapostikansiosta, siirrä se saapuneisiin sähköposteihin.

Mikäli kirjautuminen ei vieläkään onnistu, tarkista ja tarvittaessa vaihda tietokoneesi selain (Chrome toimii varmimmin, Safari, Firefox, Internet Explorer ok). Lisäksi varmista tietokoneesi asetuksista, että tietokoneen kelloaika on asetettu oikein. Tietoturvasyistä kelloajan on täsmättävä.

Kirjautumisen onnistuttua muista myös jokaisen asiointikerran jälkeen kirjautua järjestelmästä ulos oman tietoturvasi varmistamiseksi.

Tarkista löytyykö kaipaamasi tieto usein kysytyistä kysymyksistä.