Onko sinulla ongelmia kirjautua eAsiointiin?

Työttömyyskassan eAsiointiin kirjaudutaan omalla käyttäjätunnuksella ja määrittelemälläsi salasanalla. Mikäli unohdat salasanasi, voit tilata uuden salasanan eAsioinnin kohdasta ”Oletko unohtanut salasanasi?”.

Jos et pääse kirjautumaan työttömyyskassan eAsiointiin, vaikka tämä on aiemmin onnistunut, etkä pysty tilaamaan uutta salasanaa, voit pyytää käyttäjätunnuksesi nollausta neuvontakassa@rakennuskassa.fi . Kokeile kuitenkin ensin itse tilata uusi salasana ja tarkista, että sähköpostilaatikkosi ei ole täynnä.

Käyttäjätunnuksen nollauksen jälkeen toimi näin:

Ensin saat kassalta sähköpostiviestin, joissa kerrotaan, että käyttäjätunnus on nollattu. Sen jälkeen toimi seuraavien ohjeiden mukaisesti:

Huomaathan, että vaikka olisitkin jo aiemmin käyttänyt eAsiointia, salasanan nollauksen jälkeen sinun pitää  ensin rekisteröityä järjestelmään. Sisäänkirjautuminen tapahtuu vasta myöhemmässä vaiheessa.

1) Kirjoita eAsioinnin sisäänkirjautumissivulle ensin käyttäjätunnuksen kohdalle jäsennumerosi ilman 002-etuliitettä. Keksi itsellesi oma salasana, jossa on 8 merkkiä sisältäen 2 ISOA ja 2 pientä kirjainta sekä 2 numeroa, loput 2 voit valita vapaasti. Älä paina sinistä kirjaudu-nappia, vaan valitse sen alapuolelta Rekisteröidy käyttäjäksi.

2) Rekisteröintiä varten ohjelma kysyy henkilötunnustasi. Kirjoita se kokonaisuudessaan virallisessa muodossa viivan (tai ison A-kirjaimen kanssa, jos olet syntynyt 2000-luvulla). Lisäksi tähän syötetään oma postinumero, jonka jälkeen valitse LÄHETÄ.

3) Tämän jälkeen ohjelma vielä pyytää sinulta ”Rekisteröidy käyttäjäksi”. Tässä vaiheessa vahvistetaan uudestaan käyttäjätunnus (= jäsennumerosi), antamasi salasana sekä sähköpostiosoitteesi. Ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen pitäisi tulla viesti, jossa on linkki (sininen). Tätä linkkiä klikkaamalla vahvistat käyttäjätunnuksesi rekisteröimisen.

Jos sähköpostiin ei tule vahvistusviestiä, tarkista vielä sähköpostisi roskapostikansio (Hotmail-sähköposteissa Junk Mail -kansio). Jos rekisteröinnin vahvistusviesti löytyy roskapostikansiosta, siirrä se saapuneisiin sähköposteihin.

Mikäli kirjautuminen ei vieläkään onnistu, tarkista ja tarvittaessa vaihda tietokoneesi selain (Chrome toimii varmimmin, Safari, Firefox, Internet Explorer ok). Lisäksi varmista tietokoneesi asetuksista, että tietokoneen kelloaika on asetettu oikein. Tietoturvasyistä kelloajan on täsmättävä.

Kirjautumisen onnistuttua muista myös jokaisen asiointikerran jälkeen kirjautua järjestelmästä ulos oman tietoturvasi varmistamiseksi.

Jatkossa kirjaudu eAsiointiin käyttäjätunnuksellasi ja määrittelemälläsi salasanalla. Mikäli unohdat salasanasi, voit nollata sen kohdasta ”Oletko unohtanut salasanasi?”.

Tarkista löytyykö kaipaamasi tieto usein kysytyistä kysymyksistä.